05.10.2014

Recenze loutkové hry: Benjamín a tisíc mořských ďasů kapitána Barnabáše (Zbraslavské noviny 4/2011)

Tak dlouhý je název nové loutkové hry souboru Rolnička, která měla premiéru v sobotu 19.března v Divadle Jana Kašky na Zbraslavi. Před vyprodaným hledištěm probíhá fantastický sen malého chlapce Benjamína, který usne v neckách na poklidné hladině českého rybníka o jeho velkém dobrodružství, které zažije společně s hubatým a neustále láteřícím starým mořským vlkem kapitánem Barnabášem. V osmi obrazech prožijí spolu mnohá velká dobrodružství.

Tuto pohádku napsal a zrežíroval František Pondělíček na motivy knížky M. Šaška. Dostal ji k vánocům jako malý chlapec a již tenkrát ho tak upoutala, že se rozhodl pustil do její dramatizace. O tom, že dobře umí převést knížku na úspěšnou loutkovou hru, nás už přesvědčil v populární hře O zlém vlkovi a nezbedných prasátkách. Určitě se zařadí i tato hra mezi ty úspěšné. František Pondělíček ale nejen hru napsal, ale i vymyslel a zrealizoval celou složitou výpravu. Navíc děj doplnil zlým žralokem a delfínem záchranářem. S krásnými loutkami a kulisami jednotlivých scén mu pomáhaly výtvarnice M. Svobodová, L. Warausová, D. Mahelková a I. Hamplová. Vše je ve veselých barvách a neustále v pohybu. Upoutá scéna vesnického rybníka, v pralese mezi lidožrouty, ale i ostatní obrazy. Plující loď s názvem „Bedna sardinek“ a zejména žralok s delfínem, kteří jsou jako živí. Rovněž provedení vln na moři je velice zdařilé a působivé.

Ve hře je plno hezkých písniček a melodií které jsou dílem L. Podrazské a K. Čeledy, který jako zvukař a osvětlovač vytváří také všechny zvukové a světelné efekty. Hra, přesto,že je jedna z delších, má spád a děj. Nemenší zásluhu na úspěchu hry mají však i vodiči a mluviči. U vodičů je obdivuhodné ovládání techniky loutek, zejména plošných, které nejsou z nejmenších a nejlehčích. Mluviči jsou v divadélku již tradičně dobří. V této hře má svoji premiéru ve velké roli nejmladší člen souboru L.Velemínský, který bezchybně dal hlas malému Benjamínkovi. Zařadil se tak do mluvičského kádru souboru. Nutno ještě vzdát obdiv všem účinkujícím, jak zvládli přestavby scén. Loutky vodí L. Matoušková, B. Velemínská, M. Warausová, M. Novák, J. Solpera, J. Bydžovský, I. Ausenberková a hlas jim propůjčili, mimo již zmíněného L. Velemínského, J. Zemánek, A.Kuklová, F. Toušek, I. Kočí, S. Mahelka. Dále se na zajištění inscenace podílí L. Podrazská, L. Warausová, J. Jiráková a M. Bydžovská.

Po delší době nová hra upoutala diváky a určitě se zařadí mezi ty sledované a hojně navštěvované. K tomu patří dík autorovi a všem aktérům hry za dobře odvedenou práci. Určitě proto stojí za to sledovat program divadélka, udělat si čas a zajít s ratolestmi na tuto veselou maňáskovou hru.

Vladimír Lindner